College en Raad Eindhoven: ‘Mei-maand is Jacksons-maand!’

Over de exacte datum wordt nog een beetje geheimzinnig gedaan, maar inmiddels zijn de fractievoorzitters van alle Eindhovense partijen op de hoogte van het traditionele mei-thema. Dit jaar is het: The Jackson 5 revival! Het belooft een spetterende show te worden met een speciale ode aan één specifieke opname van de Amerikaans R&B groep. Het is dit jaar namelijk 40 jaar geleden dat het nummer ‘Can you feel it’ werd opgenomen. Veel lezers van Digitale Stad Eindhoven zullen niet alleen het liedje kennen, maar ook de videoclip. Dat is de tweede reden waarom juist nu gekozen is voor The Jacksons als voorjaarsthema van onze lokale politiek.

Maart 1980
Veertig jaar geleden alweer werd het nummer ‘Can you feel it’ opgenomen als derde hitsingle van het album ‘Triumph’. De Jacksons, oorspronkelijk ‘The Jackson 5’ waren al jaren populair, maar om die populariteit op peil te houden perste een platenmaatschappij destijds een album en daarnaast losse hitsingles. ‘Can you feel it’ kwam als derde single pas in 1981 uit, hoewel het nummer alles had om een sneller succes te worden. Voor de jongere lezers: ook Eindhovenaren gingen voor de aanschaf van een geluiddrager met twee (2) liedjes naar een grammofoonplatenwinkel. Spotify van toen heette voor velen ‘Van Leest’ en zat destijds in de Hermanus Boexstraat.

Opkomst muziekvideo’s
De clips zoals die nu zo vanzelfsprekend zijn, waren het rond 1980 zeker niet. Wat de Jacksons met ‘Can you feel it’ deden overtrof alle muziekvideo’s die tot dan toe verschenen. De clip begint met een zwart scherm. Langzaam doemt een kale rotsrijke omgeving op die steeds lichter wordt door de opkomende zon. Een diepe stem legt uit dat de aarde in het begin puur was en dat niet lang erna de mens de aarde zou bevolken. Die mensen gingen maar al te makkelijk voorbij aan de schoonheid van de omgeving en die van de medemens. Maar ze zouden nooit de droom loslaten die hen zou verenigen en waaraan zij samen bouwen met slechts één mogelijke uitkomst: triomf… Vervolgens start niet alleen de muziek, maar wordt de kijker in de clip getrakteerd op een arsenaal aan speciale effecten. De Jacksons ontstijgen de wereld en hun eigen niveau letterlijk en figuurlijk. Eén van de belangrijkste redenen voor de late lancering van de single, het losse plaatje dus, was dat de opnamen van de clip en het monteren van alle effecten zeer veel tijd in beslag nam.

Kun je het voelen?
Wie de clip nu bekijkt moet waarschijnlijk een beetje gniffelen. Hoe revolutionair het destijds ook was, tegenwoordig zou een soortgelijke artistieke uiting meteen in de digitale prullenbak verdwijnen. Niet in 1981! De clip werd een enorm succes. De Jacksons slaagden erin een goed gevoel aangaande een groter geheel over te brengen. Een gevoel van hoop en van ‘dat het de goede kant op gaat’. In beeld worden niet alleen energiebanen gevisualiseerd, maar ook beschikken de Jacksons in de clip over financiële overvloed en strooien hun Jackson-handen goudstof uit over een hoogstedelijke omgeving. Welvaart, vooruitgang en zelfs een regenboog? De Jacksons doen het gewoon! Wat het is wat de mensen zouden moeten voelen (en waarom überhaupt) wordt eigenlijk niet eens duidelijk en dat hoeft ook niet. ‘Het’ is gewoon verbazingwekkend mooi… en inclusief! Elk ras is in de clip vertegenwoordigd en elke leeftijd bovendien. Geen argument wordt gebruikt, geen grondslagen, niets en toch is iedereen blij en niemand ’tegen’.

Mei-thema burgemeester en wethouders
Uit navraag bij een woordvoerder van het college blijkt dat gekozen is voor ‘Can you feel it’ omdat de Eindhovense burgemeester en wethouders het nummer regelmatig tegelijk thuis afspelen. Uit onbevestigde bron is inderdaad gebleken dat burgemeester Jorritsma middels Microsoft Teams zijn wethouders instrueert en uiteindelijk ‘3, 2, 1 , start!’ roept. Het voltallige college klikt vervolgens het nummer aan en zingt het refrein uit volle borst mee. Het blijkt zo’n succes te zijn dat ook de overgrote meerderheid van de raad het nummer als muzikale oorwurm heeft omarmd. Een onschuldig muzikaal virus in onze lokale politiek dus. De regelmaat is overigens heel simpel: telkens als de omgevingsvisie opnieuw ter sprake gaat komen. Vergeet argumentatie, vergeet bekostigingsrisico’s en een wablief? Een aankomende postcoronale recessie?!

Een eigen videoclip
Het leek er enige tijd op dat de sportmarketeers van Triple Double, zeg maar de afdeling ‘sportbeleid’ van de gemeente Eindhoven, voor de clip zouden zorgen. Het voltallige college in de hoofdrol van een eigen versie van ‘Can you feel it’ vanaf het basketbalveldje voor het SX-gebouw.. Niet raar, want op Strijp-S weet men hoe je het publiek moet inpakken en argeloos van hun gemeenschapsgeld moet beroven. Het zou The Jackson 6 met John Jorritsma als vader Jackson worden, maar.dat bleek de groep representatieve proefpersonen onvoldoende aan te spreken. Daarnaast moest voor de originele muziek dusdanig diep in de buidel worden getast dat zelfs Brainport niet wilde meebetalen. De vraag werd dus: ‘Wie kun je nou een gevoel laten verkopen waarbij het geld als vanzelfsprekende goudschilfers over onze stad lijkt te blijven dwarrelen? Een soort ‘Da snapte toch wel?!’, waarbij het beeld van een poepende hond bij de kijker het gevoel oproept van een stromende zoetgeurende chocoladefontein in een all-you-can-eat-restaurant. Ogenschijnlijk onlogisch, maar niet onmogelijk. Gezocht werd naar iemand die gebakken lucht een krokante bite geeft, bij Philips had de marketingafdeling voor zo’n dame of heer geloof ik een officiële term… ‘airfryer’ of zoiets.

Visionairfryer
Wie dacht aan regisseur, cameraman en oud-Eindhovenaar Jan de Bont zit fout, ook rapper Fresku werd het niet en zelfs Rob van Gijzel werd gepasseerd. Wilt u zich, net als het college en de raad, verliezen in de ‘Can you feel it’ van de gemeente Eindhoven, dan moet u na het origineel van de Jacksons beslist kijken naar een clip die gemaakt is in het kader van het TIlburg Architectuur Film Festival (TIAFF). Veel minder musikaal van opzet maar dat is niet het enige verschil. De Jacksons betaalden hun verfilmde visioen zelf. De rekening van de realisatie van het risicovolle Eindhovens omgevingsvisioen is voor u, mij en onze kinderen. Het themafeest vindt ergens medio mei plaats en wordt afgesloten met als klapper een besluit op basis van ongefundeerde aannames en de ontkenning van financiële risico’s. De PvdA sputtert vast nog een keertje, net als bij het topsportzwembad. Dré Rennenberg doet zijn best de cijfers door te rekenen, maar die zijn er niet. GroenLinks vindt alle beton prima, want ‘Hé, met de Vestdijk is het toch ook gelukt?’. Can you feel it? Yes, we can.

De video’s:

Jacksons – Can you feel it (youtube)

TIAFF – Ge voelt da toch wel?! (youtube)

Tot slot: in Amsterdam is gisteren ook voor het eerst digitaal vergaderd door de gemeenteraad. De onderwerpen waren de coronacrisis en de verstrekkende financiële gevolgen ervan. Bijvoorbeeld doordat van stadstoerisme nauwelijks nog sprake is. Te logisch om je daarover druk te maken, maar toch. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/amsterdamse-raad-vergadert-voor-het-eerst-digitaal~b45a62dc/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *