Opnieuw bijzondere fotografie in museum Helmond

De inmiddels tachtig-jarige tot Fransman genaturaliseerde Tsjech Josef Koudelka heeft daar een tentoonstelling van zijn indringende industriële panoramische landschapsfotografie. De zwart-wit fotografie grijpt je aan en is soms zo triestig en zwaarmoedig dat het daardoor weer mooi wordt. Hij zet je ook aan het denken; gaan wij wel goed om met onze aarde?

Een deel van de tentoonstelling – Foto Rien Valk


Lang speelde analoog film materiaal letterlijk en figuurlijk een grote rol. Zoals de 220 rolfilm voor de Fuji GX617 panoramacamera. Uiteindelijk maakte Leica een unieke aangepaste panoramische digitale S2 camera voor hem. Ook omdat 120 en 220 rolfilm steeds moeilijker te krijgen waren. Om het nog maar niet te hebben over de kosten en het extra gewicht dat hij mee moest slepen aan 220 materiaal gedurende zijn langdurige projecten.

Josef geeft fotografische tips, museumdirecteur Marianne Splint kijkt glimlachend toe – Foto: Rien Valk

Tijdens de opening van de tentoonstelling op zondag 14 oktober 2018 was Josef zelf ook aanwezig en op de vraag naar fotografische tips was een van zijn antwoorden zorg voor goede en stevige schoenen. Dat was in de film Shooting Holy Land, die over zijn vier jaar durende fotografie project in Israël vanaf 2008 is gemaakt, regelmatig goed te zien. Mooi om te zien hoe hij te werk gaat en in de film het zwart-witte resultaat te kunnen vergelijken met de gekleurde werkelijkheid van het bewegend beeld . Die film alleen al welke in zijn geheel op de tentoonstelling te zien is maakt een bezoek meer dan de moeite waard.

Uit de film Shooting Holy Land van Gilad Baram

De tentoonstelling is te bezoeken tot 27 januari 2019. Voor meer informatie: www.museumhelmond.nl

Over eerdere (foto) tentoonstellingen in museum Helmond is hier nog wat terug te lezen:
archief/blog/150-jaar-vrouw-en-werk-zoals-gezien-door-kunstenaars-van-1865-tot-2015/
archief/blog/lesje-fotografie-in-het-museum-helmond/
archief/blog/de-grote-illusie/
archief/blog/tot-11-januari-2015-emoties-in-de-hedendaagse-kunst/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *