Gebrek aan metropolistische ambitie in Brainport

Dorps

Op tafel ligt een omgevingsvisie om Eindhoven in één stap boven het maaiveld uit te tillen naar metropole dimensies waar zelfs Purmerend jaloers op zou worden. Want als je de discussies ziet over de bouwambities van de gemeente Eindhoven, dan doet dat erg schraal en dorps aan. Dat blijft toch allemaal wel erg provinciaals kleutergekakel.

Hoogbouw

Iedereen kan hier en daar een flatgebouwtje neerplempen zonder daar eerst bij te verzinnen hoe of de omgeving er dan uit gaat zien of wie erin wil wonen. Wat is dat nou voor een ambitie om woontorens van 150 meter hoog te willen bouwen, terwijl een paar Arabieren midden in de woestijn gebouwen bouwen van meer dan 800 meter hoog? Probeer dat te overtreffen, dan tel je tenminste weer mee met de grote jongens waarmee de Gemeente- en Brainportbobo’s zich zo graag willen meten. Groot voordeel: je hoeft er maar één te bouwen om de geplande woonruimte binnen de ring te creeëren.

Reken maar uit: 1 toren van 1500 meter hoog is toch evenveel woonruimte als 10 torens van 150 meter? Als we dat ding dan van buiten laten lijken op een altijd groene Sequoia dan valt het wat minder op. Bovenop bouwen we dan een soort Evoluon waar het stadsbestuur en de Brainportdirectie zetelen: voor de broodnodige helicopterview.

                                                  

Museum

Alleen zorgen voor woonruimte is niet genoeg. Zo’n van Abbemuseum heeft onvoldoende uitstraling voor een echte Metropool. We moeten een Architect-van-Stand aanzoeken om een mooi nieuw museumgebouw te ontwerpen. Zelfs het gemeentebestuur van Bilbao heeft dat aangedurft, dus dat moeten wij toch ook kunnen. Frank Gehry heeft daar een aardig museumpje gebouwd en zoiets moeten wij ook willen. Dat moet wel in een mooie omgeving, bijvoorbeeld midden in het Stadswandelpark. Het budget zal wel weer een factor tien worden overschreden, maar een kniesoor die daar aanstoot aan neemt, toch?

Vervoer

Voor het vervoer moeten we grote stappen maken: helemaal geen auto’s meer in de Brainport Metropool! Winkels bevoorraden we voortaan wel met de buizenpost. Bij het John Jorritsma Museum in het Stadswandelpark moet een ingang komen van de Brainport Metropool Metro. De blauwe Noord-Zuidlijn gaat van dat Museum via de fietsenstalling op het 18 Septemberplein linea recta door naar flylab Welschap.

Dat vliegveld moet veel meer allure krijgen, dus een nieuwe naam is een must: ‘Brainport Metropole International Airport’ vind ik wel passen. Het kost een paar tonnetjes maar dan heb je ook wat. Een extra start- en landingsbaan, parallel aan de huidige, midden op de Oirschotse Heide moeten we ook maar meteen opstarten; we gaan toch naar 300.000 vliegbewegingen per jaar. Om het milieu te sparen bouwen we die startbaan ondergronds.

De groene Oost-West lijn van de Brainport Metropool Metro loopt van de Efteling via ASML in Veldhoven onder Eindhoven door direct naar Dierenrijk in Nuenen. Die moeten dan wel een grote upgrade krijgen om de Brainport-Metropool stempel te mogen voeren. Bijvoorbeeld Legoland in de Efteling en veel ezels bij Dierenrijk, zodat we ons echt thuis  kunnen voelen.

Als we de NS door een tunnel laten rijden in plaats van op een heuvel  dan kunnen we boven het spoor een nieuw groot park bouwen van station Strijp-S tot de Berenkuil. Dat compenseert het verlies van het Stadswandelpark. En het helpt bij het klimaatneutraal maken van onze groene stad. Dat park heb ik niet zelf bedacht maar gestolen uit het D66 verkiezingsprogramma voor de vorige gemeenteraadsverkiezingen. Politieke steun van Mary-Ann is er dus al.

Om de metro compleet te maken verbindt de rode Brainport Metropool Metro Circular Line alle stadsdelen van Eindhoven met elkaar. Daar horen ook Helmond, Nuenen, Son, Best, Oirschot, Veldhoven, Waalre en Valkenswaard bij, want het is natuurlijk niet te verteren dat het geld in de regio vooral buiten Eindhoven verdiend wordt. Dan kun je die gemeentes maar beter annexeren, net als in 1920 met Gestel, Stratum en Tongelre. L’histoire se répète.

Kerk

Voor de geestelijke steun aan onze inclusieve multiculturele samenleving moeten we nadenken over een nieuw groot en vooral groots Gebedshuis, geschikt voor iedereen die wat te geloven heeft. Ergens moeten we een nieuwe Gaudi vinden die een architectuur verzint waarmee bouwvakkers minstens 150 jaar vooruit kunnen. Een joekel van een kerk dus -ook goed voor het toerisme- en niet allemaal verschillende kerkskes all over the place met van die fluttorentjes van een meter of 80.

Haven

Dat we al jaren worden uitgelachen door de Amsterdammers en Rotterdammers omdat we geen zeehaven hebben  moet ook maar eens afgelopen zijn. Onze haven moeten we uitbaggeren zodat ook de grootste Cruiseschepen kunnen aanmeren op het haveneind. Dat geeft een flinke boost aan het toerisme zodat al die hamburgertenten in het centrum ook wat te doen hebben.

Alfa’s

We zijn dan wel erg multicultureel en inclusief bezig in Eindhoven, maar alfa’s worden ondertussen wel hevig gediscrimineerd door een overmacht beta’s. We moeten de stad beter geschikt maken voor andersdenkenden. Een ministerie vol met polderende ambtenaren zou bijvoorbeeld de balans kunnen verbeteren of een academisch ziekenhuis met bijbehorende studenten zou erg welkom zijn. Een wat gevarieerder werkaanbod dus. Daar moeten we nog wel even aan werken.

Deutsch

Die paar procent autochtone Eindhovenaren kunnen natuurlijk niet volhouden dat al dat importvolk maar Nederlands moeten leren. Engels is ook niet zo’n slimme keuze na de Brexit, dus de voertaal in de stad ist Deutsch geworden gewesen. Schoolkinderen  krijgen wel een tweede taal naar keuze op school. Dan kan de autochtone jeugd toch nog leren dat ze langs de school wonen en vertellen hoe laat ze aangereden zijn.

Metropolis Eindhoven

Als we dit allemaal gaan doen, dan hebben we onderhand wel de mogelijkheden èn het uitgavenpatroon van een stad  van 3 miljoen inwoners: Metropolis Eindhoven is een feit.

Vraag

Gemeenteraad, is dit verhaal niet beter dan de omgevingsvisie van uw burgemeester en wethouders? En zo niet, waarom niet?

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

auteur: Wim

editor: Bob

foto’s:

– Burj Khalifa: free picture Wikipedia Burj Khalifa.jpg

Artwork: Rien, Nanna

– Guggenheim Museum Bilbao: Wim Hendriksen 2018

– Sagrada Familia Barcelona: Wim Hendriksen 2015

4 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *