Dit zet je toch aan het denken, of juist niet?

Gisteren deden Tom Kreling en Huib Modderkolk in De Volkskrant ons een mooi artikel cadeau: Hoe Spaanse software (onbedoeld) een gevaarlijk wapen werd voor online beïnvloeding. Het beschrijft behoorlijk gedetailleerd hoe middels nepprofielen op Twitter de publieke opinie beïnvloed wordt. Zoals wel vaker is de technologie achter dit soort louche praktijken anders aangewend dan de oorspronkelijke bedoeling. Kent Eindhoven ook een ‘trollenleger’?

Trolfluencers
Een interessante variant op een trollenleger is de groep van zogenaamde ‘influencers’ die door de Eindhovense stadsmarketeers naar ons metropooltje worden gehaald om positief te schrijven over hun belevenissen alhier. Los van het feit dat de volgers van deze influencers wellicht zelf naar Eindhoven komen, wordt er door de internetpositivo’s een bulk lovende data gegenereerd. Het positieve geluid wordt dus bekrachtigd. Slim, en goed voor de stad. Bovendien is het vanuit de Eindhovense overheid een transparante strategie. Voor de volgers van de influencers wellicht wat minder, maar daar hoeven we ons dus niet druk om te maken, zolang ze maar naar Eindhovuh! komen.

Gemeentelijke sportzaken
Intern gericht gebeuren er ook zaken waarvan ik denk: hoe zit dat nu echt. Ik schreef in een eerdere bijdrage al over een initiatief van ‘Eindhoven Sport’, zeg maar het departement dat zich met gemeentelijke sportzaken bemoeit. Bij de keuze voor de sportman en sportvrouw van het jaar wordt ‘verrassenderwijs’ een shortlist gepresenteerd die van de zwemwater-topsporters aan elkaar hangt. Als je de pagina van onze gemeentelijke sportafdeling opent, denk je bijna dat Eindhoven alleen maar zwemwater heeft. De shortlist zelf is overigens een toonbeeld van Eindhovense humor.

Gelijkschakeling, entartete breedtesport en zoete koek
Sowieso heeft de gemeente Eindhoven nauwelijks nog oog voor breedtesport. Er is één uitzondering: Urban Sports. Het is fantastisch hoe deze ongeorganiseerde sportbeoefenaars inmiddels door lobbygroepen zijn gekaapt en als groep worden ingezet voor citymarketing. Zo wordt er door sportmarketingpartijen en provinciale sportbobo’s gewerkt aan een beeld dat ‘hét’ in Eindhoven gebeurt. Dat heeft alles te maken met het feit dat ‘urban’ maar overal dwars doorheen gaat. Aldus directeur Michel Reinders van BrabantSport in het ED van 24 november jl.: ‘Het is sport, het is cultuur, het is lifestyle, veel meer ‘een cultuurding’…’. En Eindhoven moet die cultuur omarmen om uiteindelijk te groeien van metropooltje naar een heuse wereldstad. Thom Aussems zegt het in hetzelfde artikel letterlijk: ‘,Een stad zonder urban is een stad zonder toekomst.’ 

Het zijn zo maar een paar voorbeelden van de massage van de publieke opinie.  En het maakt niet veel uit of die opinie van buiten Eindhoven komt of juist van binnenuit. Het voorgespiegelde beeld wordt als zoete koek geserveerd. Bijvoorbeeld de stelling: jonge Eindhovenaren co-creëren veel liever een deeleconomie dan dat ze een eigen autootje rijden. Maar goed, het wordt luid geroepen dus het zal beslist waar zijn…

Autoluwe binnenstad
Of de zienswijze dat een autoluwe binnenstad enkel leidt tot vioolmuziek en zonneschijn. Wie diezelfde binnenstad bij nacht en ontij ontdoet van dak- en thuislozen, zwervers, drugsleveranciers en hun clientèle, dat weten de mening-masseurs nog niet. Of ze praten er gewoon liever niet over. 

Jeuk?
Het feit dat je misschien jeuk krijgt van wat ik hierboven schrijf, dat kan best terecht zijn. Je bent het wellicht totaal niet eens met mijn zienswijze. Maar het kan ook zijn dat die, hopelijk slechts lichte, kromming van je tenen voortvloeit uit het feit dat je eindeloos bent ondergedompeld in het voorgekauwde andere beeld. Wie aan een trollenleger denkt, beeld zich Oost-Europeanen of misschien Noord-Koreanen in en aan een behoorlijke hoeveelheid algoritmes en dataverkeer. Een leger is het dan misschien niet en hoogtechnologisch evenmin, maar beïnvloeding van de publieke opinie, daar zijn belanghebbenden in en rondom Eindhoven niet vies van. Dat zet je toch aan het denken… of juist niet?

 

4 comments

  • Bob

    Hallo Wim, leuk idee! Maar niet zonder risico. Ik bedoel: DSE-nieuws is slechts een portal voor mensen die zich verbazen of die juist iets positiefs of creatiefs willen inbrengen… Ik ga er wel over nadenken. Ge wit oit noit ni!

  • Bob, die autoluwe binnenstad is een dik probleem, maar als ik probeer uit te vinden wat de stelling van de gemeente Eindhoven is en waarom ze dat vinden en hoe ze dat denken te bereiken dan verzand je Op eindhoven.nl in een een aantal zeer grote pdf’s met ambtelijke prietpraat waar je met geen mogelijkheid chocola van kunt maken.
    Na een half uur zweten op zo’n verhaal bleek dat ik een exemplaar uit 2013 te pakken had, dat behoorlijk haaks stond op de versie van 2018. .
    Ik verdenk ze ervan dat er bewust een moeilijke-woorden-rookgordijn wordt opgetrokken om de Eindhovenaren zo veel mogelijk buiten spel te houden.

    • Bob

      Hallo Wim, dat rookgordijn dat wil ik met klem ontkennen. Dat is namelijk niet goed voor het milieu. Het autoluwe binnenstadverhaal lijkt volgens mij zo ingewikkeld omdat het eenvoudigweg zo ingewikkeld is. Maar bij de gemeenteraadsverkiezingen wordt de kwestie gereduceerd tot een soort Brexit ja/nee-vraag. Een te complexe vraag wordt voorgespiegeld als een appeltje-eitje vraag. ‘Willen jullie meer of minder auto’s?’ vroeg de politicus. ‘Minder, minder, minder!’, scandeerde de met milieubewustzijn opgegroeide kiezers. Maar daar had een nauwkeuriger toekomstschets aan vooraf mogen gaan. ‘Wat betekent een autoluwe binnenstad voor kleine, middelgrote en grote ondernemers en dus ook voor de kiezer die een bezoekje aan het stadshart brengt?’ Ook leuk: ‘Hoe gaan we de eigenaren / beheerders van parkeergarages als Hooghuisstraat, Stadhuisplein en Heuvel betalen als ‘autoluw’ doorgaat? Hoe komen oom Agent en Brandweerman Sam bij die ene brandhaard als de stad zo is vormgegeven dat obstakels moeilijk te omzeilen zijn (Brussel kent dit probleem, o.a. bij overlastvraagstukken in het autoluwe stukje binnenstad). Ik hoop mijn eigen blik nog verder aan te scherpen ondanks het ‘mosgordijn’…

  • Bob, Welke Trolfluencers heb je zo op het oog?
    Ik zie wel een aantal publicatie-bedrijven die roepen dat ze onafhankelijke pers zijn, maar zich ondertussen laten betalen door de gemeente, brainport, ehv365 en al die andere mee-eters. Ze vertellen alleen maar hoe geweldig het gaat met ons Eindhoven. Nooit een kritische noot.
    Ik vind dat eigenlijk ook fake news.

    Er moeten toch verschillen te vinden zijn tussen vrije pers en de communicatieafdeling van een club hotemetoten?

    Misschien moeten we maar eens een lijstje maken van deze Trolfluencers en daar een artikeltje aan wagen wie ze betaald en wat ze ons proberen wijs te maken. Een soort vergelijkend warenonderzoek?
    Misschien zitten er nog wel een paar bij die wel te vertrouwen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *